Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Thermosave
Artikel 1. Definities
1.1. In deze Algemene Voorwaarden worden de met een beginhoofdletter geschreven begrippen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
a. Algemene Voorwaarden: Deze algemene voorwaarden van THERMOSAVE;
b. Consument: De natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf;
c. Klant: De rechtspersoon of de natuurlijke persoon die met Thermosave een Overeenkomst is aangegaan of wenst aan te gaan;
d. Locatie: De locatie waar Thermosave in opdracht van de Klant werkzaamheden uitvoert of dient uit te voeren;
e. Thermosave: De gebruiker van deze algemene voorwaarden: Thermosave. Gevestigd aan Nijverheidstraat 23A te Rijssen, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer; 91790638
f. Overeenkomst: De overeenkomst tussen Thermosave en de Klant.
Artikel 2. Algemeen
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn als geheel van toepassing op alle Overeenkomsten en op alle, ook precontractuele en toekomstige rechtsverhoudingen tussen Thermosave en de Klant, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
2.2. Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft het overige wat bepaald is in deze Algemene Voorwaarden van kracht. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door Thermosave vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
2.3. Toepasselijkheid van de door de Klant ingeroepen algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.4. Thermosave is gerechtigd onder toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden derden in te schakelen bij het uitvoeren van de Overeenkomst.
2.5. Indien Thermosave niet steeds strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn of dat Thermosave in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te verlangen.
Artikel 3. Aanbod en prijzen
3.1. Aanbiedingen, prijzen en offertes van Thermosave zijn niet als bindend bedoeld. Zij zijn dus vrijblijvend, voor zover het tegendeel niet ondubbelzinnig blijkt.
3.2. Prijzen zijn exclusief B.T.W. en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
3.3. Voor de Klant zijnde een Consument zijn kenbaar gemaakte prijzen inclusief B.T.W.
3.4. Thermosave kan niet aan zijn offertes en/of prijzen worden gehouden indien de Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat het aanbod of een onderdeel daarvan een vergissing of verschrijving bevat.
3.5. Een samengestelde prijsopgave verplicht Thermosave niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
3.6. De offertes van Thermosave zijn geldig gedurende een termijn van 2 maanden na dagtekening, tenzij anders is vermeld.
Artikel 4. Totstandkoming van de Overeenkomst
4.1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Klant deze aanvaard door 1 van onderstaande handelingen:
a. Per brief of e-mail aan te geven dat de overeenkomst aanvaard wordt.
b. De overeenkomst ter plaatse ondertekend.
Artikel 5. Oplevering
5.1. De opgaven van opleveringstermijnen in aanbiedingen, offertes, bevestigingen en/of Overeenkomsten worden naar beste weten gedaan en deze zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen, doch zij zijn niet bindend. Bij overschrijding van deze termijnen zal Thermosave in overleg treden met de Klant. Door het overschrijden van een opleveringstermijn komt Thermosave niet in verzuim en ontstaat er geen recht op schadevergoeding of ontbinding. De Klant is gehouden datgene te doen wat nodig is om een tijdige oplevering door Thermosave mogelijk te maken.
5.2. Indien Thermosave gegevens behoeft van de Klant voor de uitvoering van de Overeenkomst, dan vangt de opleveringstermijn niet eerder aan dan nadat de Klant deze juist en volledig aan Thermosave ter beschikking heeft gesteld.
5.3. Indien de Klant een Consument is, Thermosave niet tijdig oplevert en Thermosave geen gehoor heeft gegeven aan een door de Klant gestuurde ingebrekestelling waarin Thermosave een redelijke termijn wordt geboden om alsnog na te komen, dan heeft de Klant het recht de Overeenkomst te ontbinden.
Artikel 6. Opschuiven van de werkzaamheden door de Klant
6.1. Indien de Klant de opdracht verschuift naar een datum die 6 weken of dichterbij ligt na de oorspronkelijke datum van de aanvang van de opdracht, dan zullen door Thermosave geen extra kosten in rekening worden gebracht. Langer opschuiven van de opdracht door de Klant geeft Thermosave het recht een meerprijs te berekenen die in overleg met de Klant wordt vastgesteld.
6.2. Indien de Klant de opdracht verschuift naar een datum die 3 maanden of verder weg ligt na de oorspronkelijke datum van de aanvang van de opdracht, dan wordt de verschuiving aangemerkt als een annulering en worden overeenkomstig artikel 7.1 annuleringskosten aan de Klant in rekening gebracht.
6.3. Indien de Klant de opdracht wenst te verschuiven, dan dient de Klant dat schriftelijk aan Thermosave kenbaar te maken.
Artikel 7. Annulering van de Overeenkomst
7.1. Bij annulering van de Overeenkomst door de Klant zijnde een Consument heeft Thermosave het recht 15% van de aanneemsom aan annuleringskosten in rekening te brengen.
7.2. Bij annulering van de Overeenkomst door de Klant niet zijnde een Consument heeft Thermosave het recht alle specifiek gemaakte kosten en winstderving in rekening brengen.
7.3. Annulering door de Klant dient schriftelijk te geschieden.
Artikel 8. Uitvoering van de Overeenkomst
8.1. Voor het uitvoeren van de Overeenkomst wordt met de Klant een afspraak gemaakt.
8.2. De Klant ontvangt via SMS (indien 06-nummer) en e-mail een bevestiging van deze afspraak.
8.3. Thermosave is gerechtigd de Overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
8.4. Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, dan kan Thermosave de uitvoering van die onderdelen tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Artikel 9 Wijzigen van de Overeenkomst
9.1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de Overeenkomst overgaan.
9.2. Indien de aard, omvang of inhoud van de Overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Klant, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de Overeenkomst daardoor in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd.
Thermosave zal daarvan vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de Overeenkomst kan de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De Klant aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de Overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
9.3. Indien de Overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Thermosave gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen Thermosave bevoegde persoon en de Klant akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde Overeenkomst levert evenmin wanprestatie van Thermosave op en is voor de Klant geen grond om de Overeenkomst kosteloos op te zeggen.
9.4. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Thermosave een verzoek tot wijziging van de Overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
Artikel 10. Verplichtingen van de Klant
10.1. De Klant verplicht zich ertoe om in het kader van de door Thermosave verrichte werkzaamheden voor zorg te dragen dat de Locatie zal zijn voorzien van gas, water en elektriciteit. De kosten van deze nutsvoorzieningen tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden door Thermosave zijn voor rekening van de Klant. Werkzaamheden die niet door Thermosave worden uitgevoerd maar wel bepalend zijn voor het goed en zo goed mogelijk uitvoeren van de werkzaamheden, moeten gereed zijn voordat de werkzaamheden door Thermosave kunnen worden uitgevoerd.
10.2. De Klant dient er tijdig voor zorg te dragen dat:
a. De Locatie op het overeengekomen tijdstip toegankelijk is voor Thermosave;
b. De Locatie vrij is van obstakels;
c. Er voldoende gelegenheid is voor de aanvoer, opslag en afvoer van materialen;
d. Thermosave beschikt over alle gegevens over de Locatie die voor Thermosave relevant zijn of kunnen zijn i.v.m. het uitvoeren van de werkzaamheden;
e. Thermosave op de Locatie de werkzaamheden ongestoord kan uitvoeren.
10.3. De Klant is gehouden Thermosave onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
10.4. Indien Thermosave op het afgesproken tijdstip niet de toegang wordt verleend tot de Locatie om de werkzaamheden uit te voeren, dan heeft Thermosave het recht de extra kosten die hij daardoor moet maken, zoals arbeidstijd en voorrijkosten, aan de Klant in rekening te brengen.
10.5. Voor zover de Klant in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst zich verbonden heeft tot de levering van bepaalde materialen, het (laten) verrichten van bepaalde werkzaamheden en/of het ter beschikking stellen van hulpmiddelen en/of overige zaken, dan is de Klant verantwoordelijk voor het tijdig en correct leveren, (laten) uitvoeren en/of ter beschikking stellen. Indien dit niet tijdig geschiedt, dan is de Klant verantwoordelijk voor de gevolgen.
10.6. De Klant vrijwaart Thermosave voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan de Klant toerekenbaar is.
10.7. De Klant is jegens Thermosave aansprakelijk voor schade welke direct dan wel indirect verband houdt met omstandigheden welke redelijkerwijs tot het risico van de Klant kunnen worden gerekend.
10.8. De Klant draagt het volledige risico voor schade veroorzaakt door:
a. Onjuistheden in opgedragen werkzaamheden;
b. Onjuistheden in de door de Klant verlangde constructies en werkwijze;
c. Gebreken en/of afwijkingen aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
d. Gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de Klant ter beschikking zijn gesteld;
e. Het niet dan wel niet tijdig aan Thermosave kenbaar maken van kabels, leidingen en draden;
f. Het niet dan wel niet tijdig melden van water in de kruipruimte(s).
10.9. Indien de Klant in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Thermosave gehouden is, dan is de Klant aansprakelijk voor alle schade (daaronder begrepen kosten) aan de zijde van Thermosave daardoor direct of indirect ontstaan.
Artikel 11. Prijsverhoging
11.1. Eventuele extra werkzaamheden veroorzaakt door de Klant zullen door Thermosave bij de Klant in rekening worden gebracht.
11.2. Indien Thermosave bij het sluiten van de Overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is Thermosave niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven, bijvoorbeeld indien:
a. De prijsstijging het gevolg is van een wijziging van de Overeenkomst;
b. De prijsverhoging voortvloeit uit een aan Thermosave toekomende bevoegdheid of een op Thermosave rustende verplichting ingevolge de wet.
11.3. Indien Thermosave de prijs verhoogt zonder dat er sprake is van een verhoging wegens een wijziging van de Overeenkomst of wegens extra werkzaamheden veroorzaakt door de Klant en de prijsverhoging geschiedt binnen 3 maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst, dan heeft de Klant zijnde een Consument het recht de Overeenkomst te ontbinden, tenzij de bevoegdheid tot prijsverhoging uit de wet voortvloeit of tenzij
Thermosave alsdan alsnog bereid is om de Overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren.
Artikel 12. Opschorting en ontbinding van de Overeenkomst
12.1. Thermosave is bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten indien:
a. Thermosave bij het uitvoeren van de werkzaamheden wordt of dreigt te worden blootgesteld aan een gevaarlijke situatie;
b. Na het sluiten van de Overeenkomst Thermosave ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant de verplichtingen niet zal nakomen;
c. De Klant bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
12.2. Thermosave is bevoegd de Overeenkomst middels een schriftelijke verklaring te ontbinden indien:
a. De Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt en de Klant geen gehoor heeft gegeven aan een ingestuurde ingebrekestelling. Indien nakoming blijvend onmogelijk is, dan kan een ingebrekestelling achterwege blijven;
b. Door de vertraging aan de zijde van de Klant niet langer van Thermosave kan worden gevergd de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities na te komen;
c. Zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van
Thermosave kan worden gevergd;
d. De Klant surseance van betaling verzoekt of deze aan de Klant wordt verleend, ingeval de Klant failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, ingeval de Klant niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, onder curatele wordt gesteld of ingeval een bewindvoerder wordt benoemd.
12.3. Indien de ontbinding aan de Klant toerekenbaar is, dan is de Klant aansprakelijk voor de schade, daaronder begrepen de gemaakte kosten, die Thermosave daardoor direct en indirect lijdt.
12.4. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, dan zijn de vorderingen
van Thermosave op de Klant onmiddellijk opeisbaar. Indien Thermosave de
nakoming van de verplichtingen opschort, dan behoudt Thermosave de
aanspraken uit de wet en de Overeenkomst.
12.5. Indien Thermosave op de gronden als genoemd in dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is Thermosave uit dien hoofde op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan of schadeloosstelling, terwijl de Klant, uit hoofde van wanprestatie, wel tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
Artikel 13. Overmacht
13.1. De opleveringstermijn als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden wordt verlengd met de periode, gedurende welke Thermosave door overmacht is verhinderd aan zijn verplichtingen te voldoen.
13.2. Thermosave aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade wegens overschrijding van de overeengekomen opleveringstermijn als gevolg van gewijzigde omstandigheden en/of overmacht en schade als gevolg van gebrekkige medewerking, informatie of materialen van de Klant.
13.3. Thermosave is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting
jegens de Klant indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
13.4. Onder overmacht wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Thermosave geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Thermosave niet in staat is zijn verplichtingen na te komen, zoals, maar zeker niet beperkt
tot,: machine uitval, slecht begaanbare wegen, tekorten aan grondstoffen c.q. materialen en/of gereedschappen, productievertraging, stakingen, te lage buitentemperaturen of teveel vocht nabij of op de Locatie, extreme weersomstandigheden, autopech, transportmoeilijkheden, diefstal, bedrijfsstoring, blokkades, natuurrampen, oproeren, terrorisme, oorlogen, oorlogsgevaren, brand, ex- en importbelemmeringen, stroomstoring,
cyberaanval, epidemieën; pandemie.
13.5. Onder overmacht wordt mede verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van leveranciers van Thermosave of door Thermosave ingeschakelde derde partijen.
13.6. Thermosave heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de Overeenkomst verhindert, intreedt nadat Thermosave zijn verbintenis had moeten nakomen.
13.7. Thermosave kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 3 maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
13.8. Indien Thermosave ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de Overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Thermosave gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Klant is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake
van een afzonderlijke Overeenkomst.
Artikel 14. Facturatie, betaling en incassokosten
14.1. Facturatie geschiedt na voltooiing van de werkzaamheden, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
14.2. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Thermosave aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Thermosave aangegeven. Thermosave is gerechtigd om periodiek te factureren.
14.3. De Klant is verplicht om de overeengekomen prijs, zoals in de betalingscondities vastgelegd, integraal te betalen zonder enig bedrag wegens een door hem gestelde tegenvordering in mindering te brengen, terwijl de Klant evenmin enig recht op verrekening toekomt. De Klant zijnde een Consument blijft zijn wettelijk recht op verrekening behouden.
14.4. Indien de Klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Klant van rechtswege in verzuim. De Klant is alsdan een rente verschuldigd. Indien de Klant een Consument is, dan is de rente gelijk aan de wettelijke rente, in andere gevallen is de Klant een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is, in welk
geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
14.5. Thermosave heeft het recht de door de Klant gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
14.6. Thermosave kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Klant een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Thermosave kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
14.7. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
14.8. Indien de Klant in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Klant. De buitenrechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen op dat moment in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is. Indien Thermosave echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Klant worden verhaald. De Klant is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd. Aan de Klant zijnde een Consument worden de buitengerechtelijke incassokosten in rekening gebracht overeenkomstig de Wet Incassokosten.
Artikel 15. Garanties, onderzoek en reclames
15.1. De door Thermosave te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normale toepassing in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie geldt op toepassing binnen Nederland. Bij toepassing die niet onder de normale toepassingen binnen Nederland gerekend kunnen worden, geldt dat de afspraken hieromtrent steeds te vinden zullen zijn in de Overeenkomst.
15.2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie geldt voor een periode van 10 jaar na oplevering, tenzij uit de aard van het opgeleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie- verzend en voorrijkosten, aan de Klant in rekening gebracht worden.
15.3. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan door ongedierte, als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van het opgeleverde, onjuist of te weinig onderhoud aan het opgeleverde door de Klant en/of door derden, wanneer zonder schriftelijke toestemming van Thermosave, de Klant of derden aan het opgeleverde wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, aan het opgeleverde zaken zijn bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien het opgeleverde is bewerkt op een andere wijze dan de voorgeschreven wijze. De Klant komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar Thermosave geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) et cetera. De garantieclaim wordt afgewezen indien tijdens het onderzoeken van de garantieclaim blijkt dat gebreken het gevolg zijn van componenten en/of producten die niet door Thermosave zijn geleverd of van werkzaamheden die niet door Thermosave zijn uitgevoerd.
15.4. De Klant is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Klant te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het opgeleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele gebreken dienen binnen 2 maanden na ontdekking aan Thermosave te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Thermosave in
staat is adequaat te reageren. De Klant dient Thermosave in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
15.5. Indien de Klant tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Klant blijft gehouden tot afname en betaling van de overige bestelde zaken, tenzij daaraan geen zelfstandige waarde toekomt. De Klant zijnde een Consument behoudt zijn wettelijke opschortingsrecht.
15.6. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Klant geen recht meer toe op kosteloze herstel of vervanging of schadeloosstelling, tenzij uit de aard van de zaak of de overige omstandigheden van het geval een langere termijn voortvloeit, zoals indien het gebrek onder een verleende garantie valt.
15.7. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal Thermosave de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na kennisgeving ter zake van het gebrek door de Klant, ter keuze van Thermosave, vervanging of zorgdragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de Klant voldoen.
15.8. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van de Thermosave daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Klant.
Artikel 16. Aansprakelijkheid
16.1. Indien Thermosave aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
16.2. Thermosave kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of indirect gevolg is van:
a. Een gebeurtenis die in feite buiten zijn macht ligt en aldus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 13 van deze Algemene Voorwaarden;
b. Enige daad of nalatigheid van de Klant, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de Klant te werk zijn gesteld.
16.3. Thermosave is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Thermosave is uitgegaan van door of namens de KLANT verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
16.4. Thermosave is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
16.5. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze Algemene Voorwaarden;
b. De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van
Thermosave aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Thermosave toegerekend kunnen worden;
c. De redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden.
16.6. Thermosave is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, arbeidskosten, opgelegde boetes, het niet ontvangen van subsidie en schade door bedrijfs- of andersoortige stagnatie.
16.7. Indien Thermosave aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade of indien een bovengenoemde aansprakelijkheidsbeperking rechtens niet is toegestaan, dan is de aansprakelijkheid van Thermosave beperkt, voor zover dat niet in strijd is met enige dwingendrechtelijke wetsbepaling, tot maximaal eenmaal de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft. De aansprakelijkheid van Thermosave is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
16.8. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van Thermosave of zijn leidinggevende ondergeschikten.
Artikel 17. Verjaringstermijn
17.1. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Thermosave en de door Thermosave bij uitvoering van een Overeenkomst betrokken derden, 1 jaar.
17.2. Het bepaalde lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en
verweren die zijn gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de Overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren door verloop van 2 jaar.
Artikel 18. Risico-overgang
18.1. Het risico van beschadiging of waardevermindering van geleverde zaken gaat op de Klant over op het moment waarop zaken in de macht van de Klant worden gebracht.
Artikel 19. Overheid subsidies
19.1. De aanvraag van isolatie-subsidie namens de Klant door Thermosave is geen garantie dat deze ook toegekend wordt door de betreffende instantie. Thermosave is dan ook niet aansprakelijk indien de aanvraag wordt afgewezen of slechts gedeeltelijk wordt toegekend.
Artikel 20. Vrijwaring
20.1. De Klant vrijwaart Thermosave voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan anderen dan aan Thermosave toerekenbaar is.
20.2. Indien Thermosave uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Klant gehouden Thermosave zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Thermosave, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Thermosave en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Klant.
Artikel 21. Intellectuele eigendom
21.1. Thermosave behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Thermosave heeft het recht de voor de uitvoering van een Overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Klant ter kennis van derden wordt gebracht.
21.2. Door Thermosave gemaakte tekeningen, afbeeldingen, documentatie, berekeningen en aanbiedingen gemaakt bij en/of voor de Klant blijven eigendom van Thermosave.
21.3. De Klant dient de intellectuele eigendomsrechten van Thermosave te allen tijde te respecteren.
Artikel 22. Persoonsgegevens
22.1. Thermosave verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens kan het privacy beleid van Thermosave worden geraadpleegd, zie
https://thermosave.nl/privacybeleid/
Artikel 23. Toepasselijk recht, geschillen en bevoegde rechter
23.1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Thermosave partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar
woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 wordt nadrukkelijk uitgesloten.
23.2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
23.3. Alle geschillen welke tussen partijen mochten ontstaan naar aanleiding van hun Overeenkomst, dan wel van nadere Overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, of uit enige andere bestaande of toekomstige rechtsbetrekking, zoals bijvoorbeeld, zij het niet uitsluitend, ter zake van onrechtmatige daad, onverschuldigde betaling en ongegronde verrijking, zullen worden beslecht door de Rechtbank te Almelo. De Klant zijnde een Consument heeft 1 maand de tijd nadat Thermosave zich schriftelijk jegens de Klant op dit beding heeft beroepen, om voor beslechting van het geschil voor de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.